رنگی کردن عکس های سیاه و سفید در فتوشاپ...
به احتمال زياد تصوير شما دارای تهرنگ (Doutone) میباشد. منظور از تهرنگ همان رنگ پايه تصوير است كه در اثر گذشت زمان و تغيير رنگ كاغذ عكس بوجود میآيد و اكثر مواقع قهوهای و زرد به نظر میرسد. اگر تصوير اسكن شده شما دارای هيچ ته رنگ خاصي نيست بسيار عالی است. اما معمولاً تصاوير اسكن شده با فرمت رنگی RGB ذخيره میشوند كه اين فرمت به دليل دارا بودن پيكسلهای رنگی، رنگمايههای عكس را كاملا نشان میدهد. برای از بين بردن كامل رنگ مايههای تصوير و تبديل عكس به يك عكس كاملا سياه و سفيد از مسير ImageàModeàGrayscale آن را كاملا سياه و سفيد كنيد.
حالا میتوانيد با ابزارهای فراوان فتوشاپ به تميز كردن عكس از گرد و غبار بپردازيد. ذرات موجود روی سطح اسكنر و بافت كاغذهای قديمی و غيره بايد آرام آرام ترميم شوند. برای اينكار از ابزارهاي ترميم "J"، ابزارهای رنگ آميزی "B"، و يا ابزارهای نوردهی "Dodging & Burning" استفاده كنيد. پس از تميز كردن تصوير بايد رنگ آن را به يك حالت استاندارد منتقل كرد. گزينهی Level را از مسير ImageàAdjustmentàLevels اجرا كنيد. در پنجرهی باز شده، ميلهبار رنگدانههای سياه و سفيد قرار دارد. با كشاندن نشانگرهای زير اين ميله بار به زير اولين مكان اشباع رنگ موجود، مقدار اشباع رنگ در دو سمت چپ و راست در حقيقت روشنترين نقطه تصوير را به رنگ سفيد خالص و تيرهترين نقطه تصوير را به سياه خالص نسبت میدهيد. تفاوت ايجاد شده توسط اين عمل روی تصوير نهايی بسيار موثر است.
ادامه آموزش در ادامه مطلب:
حالا عكس شما به يك عكس سياه و سفيد واقعی تبديل شده است. البته اگر كار كردن با پالت Levels برای شما مشكل است میتوانيد از فرمان Auto Levels نيز استفاده كنيد كه اين كار را به طور خودكار انجام میدهد. با وجود قدرت بالای اين فرمان، هميشه نمیتوان از آن بهترين نتيجه را انتظار داشت. زيرا اين عمل براساس ميانگين رنگی كل تصوير انجام میشود و ممكن است پايين بودن سطح يك رنگ در تصوير موجب خطای اين فرمان شود. البته لازم نيست نشانهگرها را دقيقا به همان محلی كه من قرار دادم بكشانيد. میتوانيد آنقدر آنها را جابجا كنيد تا بهترين نتيجه حاصل شود. نشانهگر ميانی نيز رنگمايههای ميانی را تعريف میكند.
پس از تصحيح رنگهای سياه و سفيد اين فرمان را اجرا كنيد:
ImageàModeàCMYK زيرا تصوير شما اكنون روی حالت رنگی Grayscale يا سياه و سفيد قرار دارد. فراموش نكنيد اين مرحله مهمترين مرحلهی كار است. زيرا بدون تبديل تصوير به حالت رنگی CMYK تصوير شما قابليت رنگپذيری را نخواهد داشت.
حالا زمان رنگآميزی است. اما قبل از رنگكردن بايد محدودهای را كه میخواهيد رنگ كنيد مشخص كنيد. فرقی نمیكند ابتدا كدام قسمت را میخواهيد رنگ كنيد. من دوست دارم با رنگ كردن پوست شروع كنم. ضمن اينكه ابزار مورد استفاده من معمولا قلم (و سپس تبديل مسير به محدوده انتخاب) است. شما میتوانيد از هر ابزار ديگری استفاده كنيد. اصلا نگران نباشيد كه محدوده انتخابي شما كاملا دقيق از آب دربيايد. برای ترميم آن هم فكری داريم. تنها مراقب باشيد محلهايی را كه قرار نيست رنگ پوست باشند از اين محدوده جدا كنيد. اين محلها شامل چشمها، ابروها، لبها و حتی سوراخهای بينی میباشند. احتمالا بعد از عمل انتخاب تصوير شما چنين شكلی خواهد داشت.
حالا زمان تصحيح قسمتهای انتخاب شده است. اين قسمت نقطه ضعف اصلی بسياري از كاربران است. چرا كه نمیتوانند محدوده مورد نظرشان را بخوبی جدا كنند. بهترين روش برای اين كار استفاده از ماسكها است. به زبان ساده ماسكها لايههايی مجازیای هستند كه روی لايه اصلی قرار میگيرند. از لايه اصلي، هر كجا از ماسك كه رنگ سياه داشته باشد ناپديد میشود و هركجا كه رنگ سفيد داشته باشد به جا میماند. در صورتی كه روی آيكون ماسك (مربعی كه يك دايره در وسط آن قرار دارد Q) در پايين نوار ابزارها، كليك كنيد يك ماسك ساخته میشود. كه البته در اين حالت چون يك محدوده انتخابي داريم ماسك دقيقا به همان شكل خواهد بود. ماسك ايجاد شده قرمز رنگ است، اما برای ويرايش آن میتوانيد از قلممو تنها با دو رنگ سياه و سفيد استفاده كنيد. (قانون: سياه تصوير را میبرد و سفيد به جا میگذارد). نكته مهم محو كردن لبههای انتخاب است كه در صورت انجام ندادن آن، رنگآميزی شما غير طبيعی خواهد شد. كافی است هنگامی كه ماسك را میبينيد با فيلتر Gaussin Blur (با مقدار حدود 4 پيكسل كه البته میتواند متفاوت باشد) كمی آن را محو كنيد. اين كار دقيقا شبيه به گزينه Feather عمل میكند. با زدن دكمه Q دوباره به حالت انتخاب برگرديد. با استفاده از فرمان LayeràNew AdjustmentàLayerà Curves پالت منحنیهای رنگی را باز كنيد. نامی برای لايه مورد نظرتان انتخاب كنيد و گزينه Use pervious… را انتخاب كرده و OK را كليك كنيد.
پالت منحنیهای رنگی باز شده و به شما امكان میدهد مقدار رنگهای Yellow ،Magenta ،Cyan و Black را تغيير دهيد. هر منحنی از منوی آبشاری Channel در دسترس قرار میگيرد و بايد آنها را به صورت جداگانه ويرايش كنيد. در همين حال نيز يك لايه عجيب و غريب (كه همان لايهی تنظيم كننده است) روی لايهی مورد نظر در پالت لايهها تشكيل میشود. مزيت اين لايهها در اين است كه میتوانند در هر مرحله از كار برای تصحيح رنگ دوباره فراخونی شوند، تنها كافی است روی آنها دوبار كليك كنيد تا مجددا در دسترس قرار بگيرند.
تنظيمات زير سه منحنی انتخابی من برای ايجاد رنگ پوست است. برای تغيير آنها بايد با نشانهگر موس آنها را گرفته و بالا و پايين بكشيد. (در صورت نياز میتوانيد از منحنی چهارم يا منحنی سياه برای تغيير رنگ سايهها استفاده كنيد) فراموش نكنيد كه اين لايهها هميشه قابل ويرايشاند. اگر در انتهای كار رنگ مورد نظرتان را دوست نداشتيد دوباره آن را تغيير دهيد. روش كار برای تمام قسمتها دقيقا به همين شكل است. مطمئنا قسمتهای مختلف عكس دارای رنگهای متفاوتی هستند. لبها، چشمها، موها و حتی رنگ زمينهی پشت عكس. با كمی تمرين با اين منحنیها میتوانيد همچون يك عكاس حرفهای رنگ مورد نظرتان را بدست آوريد. مطمئنا در پايان كار از داشتن آنهمه لايههای تنظيم كننده متعجب خواهيد شد.
رنگهای ديگر را نيز با همين روش بدست آوريد. اما فراموش نكنيد كه در هر كاری خلاقيت مهمترين دليل پيشرفت است. هرگز خودتان را به نكات آموزشی در اين تمرين محدود نكنيد. میتوانيد لايهای معمولی روی كل تصوير قرار دهيد و با رنگهای صورتی و قرمز صورت و گونهها را آرايش كنيد (البته برای صورت خانمها و نيز بعد از اينكه جلوه آميختگی آن لايه را رویOverlay قرار داديد) براق كردن لبها و اضافهكردن برق داخل چشمها نيز جلوهای طبيعیتر به عكس میدهد. فراموش نكنيد كه دنيای ما رنگیست، پس آن را رنگی ببينيد.